Distributieketting vervangen
Van een distributieriem heeft iedereen weleens gehoord. Een distributieketting wordt echter minder vaak benoemd. Daarom leggen we hier eerst kort uit wat het verschil tussen beide is. De distributieketting- en riem hebben dezelfde functie. Via de krukas drijven ze de nokkenas- of nokkenassen aan, die vervolgens weer de in- en uitlaatkleppen bedienen. Een distributieriem is gemaakt van een sterk soort rubber of kunststof. Een distributieketting wordt gemaakt van gehard staal.
Over het algemeen moet een distributieriem vervangen worden bij 60.000 tot 120.000 gereden kilometers of om de vijf jaar. Een distributieketting daarentegen is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden waardoor fabrikanten er geen officiële interval voor hanteren. Er wordt gezegd dat een distributieketting een autoleven lang mee gaat. Helaas is dit niet altijd het geval; de ketting kan oprekken. Dit herkent u aan een rammelend geluid uit de motor.
Heeft uw auto een distributieketting?
Het kan per automerk, model en zelfs motoruitvoering afhangen wat voor soort distributie uw auto heeft. Raadpleeg het onderhoudsboekje of informeer bij een van onze AutoProfijt garages om erachter te komen of uw auto voorzien is van een distributieketting.
Hoe herkent u een versleten distributieketting?
Het kan per automerk, model en zelfs motoruitvoering afhangen wat voor soort distributie uw auto heeft. Raadpleeg het onderhoudsboekje of informeer bij een van ons om erachter te komen of uw auto voorzien is van een distributieketting. Heeft u het vermoeden dat uw distributieketting is opgerekt? Dan is het raadzaam Hoogervorst Banden te bezoeken. Onze monteurs kunnen voor u bekijken of uw vermoeden klopt. Als het nodig is kunnen zij een reparatie (het vervangen van de ketting) voor u inplannen om zo verdere schade te beperken. Het vervangen van een distributieketting kan oplopen van 700 tot € 2000, afhankelijk van het merk en type auto.